Integrale campagne voor D66

Integrale campagne voor D66

Nederland in zijn kracht

Links liberale partij D66 gaat kansrijk de verkiezingen in. De politieke situatie biedt veel kansen voor het liberale midden, de partij is inhoudelijk sterk en heeft zijn zaken op orde, er is een lijsttrekker met ervaring en uitstraling. Dat is natuurlijk allemaal goed nieuws, maar geeft ook een ‘nu of nooit’-druk mee aan de verkiezingscampagne.

Total Public verzorgde samen met Corbino (Maarten Corbijn) de campagne voor D66. Om de partij zo sterk mogelijk te laten overkomen wilde Total Public zowel visueel als in het verhaal samenhang creeren en formuleerde daarom een gelaagdheid tussen de in te zetten middelen voor de campagne. De verkiezingsposter als titel, de flyer als samenvatting, de clip als het verhaal van D66, het verkiezingsprogramma als ‘the making of ...’.

De videoclip: Nederland in zijn kracht

In de clip, gemaakt door Corbino, beweegt Pechtold zich vijfentwintig seconden lang door typerende scènes: krachtige en voorbeeldige situaties uit het Nederlandse werkende leven, typerende landschappen, steden, mensen, leegtes, acties, haven, spoor, snelweg… zaken waar wij trots op zijn en die de economische, sociale en culturele kracht van Nederland tonen: scheepsbouw en zware constructie-industrie, watertechnologie, high tech en toekomstige technologie, land- en tuinbouw en kunst, Amsterdam, Rotterdam, Brussel, de Betuwe et cetera. Kortom, Nederland in al zijn kracht.

De beelden zijn snel gesneden. Pechtold staat in de onscherpte, het gaat immers om de krachtige omgeving die hem omringt. Zijn stem klinkt in voice-over, tot aan de uitspraak ‘Aan de slag!’ die hij in realtime uitspreekt. Daarna volgt een tag-on (een kernachtige samenvatting van de boodschap die de kijker daarvoor gezien heeft) met de slogan, ‘En nu vooruit’. Op dat punt is Pechtold’s hoofd bijna beeldvullend in het kader, teruggebracht tot het portretshot dat ook op de affiche verschijnt. Varianten van de tag-on worden gebruikt om verderop in het reclameblok waarin de clip wordt uitgezonden, de boodschap nogmaals te benadrukken. 

D66 verkiezingscampagne

D66 verkiezingscampagne

D66 verkiezingscampagne

Contact: 
Wilt u meer weten over dit project, neem dan contact met ons op 

Marcel Douw

director Total Public
+31 70 311 05 40

Stijn van Diemen

Creative strategist
+31 6 420 887 82